Banduan Tali Gantung | YUK'S TROVE

nuffnag

SALES

Banduan Tali Gantung

kisah "Banduan Terakhir"


adakah anda tahu bila anda akan mati???
semua org x tau bila dia akan mati...
sbb tular kita masih dibuai dgn nikmat dunia..
n pikir ajal kita lambat lagi...

bila kita disuruh bertaubat..mesti kita ckp.relak dulu..
esok boleh lg bertaubat...tapi adakah anda yakin yg esok anda masih hidup??
itu merupakan soalan yg konfirm xde org boleh jawab..
soalan yg tiada jawapan..

tapi..ada seorang je yg boleh menjawabnya..
yeke??btul lar..xkan sy nak tipu kot..
hamba Allah yg tahu bila dia akan mati ialah "banduan terakhir"
jom kita baca kisah banduan terakhir..
cuba bayangkan jika anda menjadi banduan terkahir..ape yg anda lakukan??


banduan akhir ialah banduan yg melakukan jenayah yg berat mengalami proses kehakiman kadangkala 2 tahun, 3 tahun, 5 tahun dan akhirnya akan dihukum dgn hukuman gantung oleh Hakim. kalau hukuman gantung itu dibacakan pd hari Isnin, maka gantung hingga mati dilakukan oleh semua banduan akhir beragama Islam pd hari Jumaat. apabila seorg banduan akhir dihukum gantung sehingga mati, maka namanya diketika itu akan menjadi banduan akhir dan biliknya akan diasingkan.

nama biliknya "Sel akhir". katankanlah Hakim jatuhkan hukuman hari Isnin, ketika itu baki kehidupan harinya ialah Selasa, Rabu & Khamis sahaja. ketika Hakim baca : "maka ini dijatuhkan hukuman gantung sampai mati yg akan dilaksanakan pd hari Jumaat ini diantara jam 6 pagi hingga jam 7 pagi." ianya mesti prosedurnya begitu.kalau hukumana dibaca hari Ahad, jumaat dijatuhkan hukuman.kalau Rabu, maka baki kehidupannya sehari sahaja lagi.
org yg namanya banduan akhir ini, selesai Hakim membaca keputusan..,lutut dia dah tak boleh berdiri dah. sbb apa tuan2? Sbb dia masih boleh bernafas 3 hari sahaja. Dia hanya boleh bernafas 4 hari sahaja. air mata sudah berlinangan sejak dari Mahkamah lagi. Balik ke penjara, warden akan suruh asingkan barang2 dan mesti dipindahkan ke sel belakang sekali seorg2. Diketika itu, kita akan tengok bagaimana banduan akhir menghabiskan kehidupannya. sentiasa membaca Al-Quran. bila ustaz Agama yg pergi disitu, majlis percakapan & nasihat itu akan dipenuhi dgn tangisan air mata.

"Saya banyak dosa ustaz" "Saya tinggalkan tanggungjawab saya." "Saya tinggalkan tanggungjawab saya pada ibu & ayah saya ustaz".
pergilah waktu mana pun, kita akan tengok banduan akhir ini berdiri di depan Allah... sembahyang. -Solatnya panjang, zikirnya banyak. Quraannya banyak mengadu pd Allah SWT. kenapa? Sbb dia tahu umur dia lagi 3 hari, lagi 2 hari. Tuan2 dirahmati Allah, bila sampai hari Khamis, esok jumaat pagi dia akan digantung. -malam itu kita nak tidur lagi tuan2? Tak tidur dah. -manusia yg tahu ajal nya , dia dh tak boleh tidur dah tuan².

sbb itu diantara rahmat Allah yg Besar adalah MERAHSIAKAN kematian kita supaya kita boleh makan, supaya kita boleh tidur, supaya kita boleh bermain dan sebagainya

kalau dia tahu lagi sebulan ajal nya, nescaya sebelum sebulan lagi dia dah tak akan bermain lagi.tapi Allah SWT merahsiakan kematian itu sebagai BUKTI dan RAHMAT Allah kpd saya dan kita semua. bandua akhir ini, walaupun dibuka rahsia kematian oleh Allah, maka dia jauh lebih beruntung drpd kita semua. sbb dia tau untuk bertaubat bila. dia boleh bertaubat , Alhamdulillah. majoriti manusia yg dibawa menghadap Allah TIDAK sempat bertaubat pd Allah SWT. -tak tau bila nak mati. -maka baduan akhir ini pd malam jumaat, Alhamdulillah dia beruntung utk mengaku dihadapan Allah.

"YaAllah aku berdosa dihadapan Mu yaAllah. Aku mengaku bahawa selama ini aku melakukan kesalahan kpdMu yaAllah! YaAllah ampunilah dosa aku yaAllah!!".

maka datang drpd seluruh KEIKHLASAN dihimpunkan di dlm hatinya menghadap Allah. Untung dia. -Esok pagi @ malam itu, banduan akhir ini akn diberi pilihan utk memilih makanan yg tidak melebihi lebih kurang RM 7.50 . dia diberi pilihan boleh pilih sama ada Char kuew teow kah, nasi ayam penyetkah, cucur udang kah maka dia akn diberikan pilihan boleh pilih.tuan2 banduan akhir nak order apa? Kebanyakan banduan akhir TIDAK lagi akan memesan apa² makanan lagi. Dah tak lalu makan dah. sbb esok hari bila dia bangun, bukannya bangun pun bahkan malam itu adalah malam yg dia tak akan tidur. selalunya kes banduan akhir ini esok dia bangun selapas dia solat subuh,
hukumannya MESTI diantara jam 6 hingga 7 pagi. maka BENARLAH apa yg Allah sebut, dia sendiri tak tahu bila dia akan mati.

walaupun harinya dia tahu yg dia akan mati, tetapi minit ke berapa, saat ke berapa nyawa dia akan keluar dia tak tahu. itu Rahsia Allah. 

ya ..benar. Dia disarungkan tali di lehernya pd jam 6.47pagi contohnya tapi dia tak tahu saat ke berapa dia akan kehabisan nyawa. Esok paginya, banduan akhir akan diberi peluang utk bercakap dgn ahli keluarganya. tuan2 bagi peluang bercakap dgn ahli keluarga tak ada ungkapan yg akan keluar. Hanya peluk dan nangis, peluk dan nangis. Dah tak boleh bercakap dah. -nak cakap apa pun dah tak boleh. Nak cakap apa lagi??. -nak suruh jaga pokok bunga yg ayah tanam? -Tak ada apa yg boleh dipesan diketika itu. 

Yg boleh keluar hanya 2 perkataan sahaja ; "Maafkan ayah...Maafkan ayah". -bila peluk isteri ,, "Maafkan abg, Maafkan abg". Itu sahaja. 

-nak kemaafan sahaja disaat² akhir ini. -Kemudian, dia akan dibawa ke situ lalu digantung. ALLAH merahsiakan kematian itu utk saya dan kita semua agar sentiasa melakukan persiapan utk bertemu dgn Allah SWT. Wallahua'lam.

"Taubat Banduan Akhir" dari Ustaz Wadi Annuar

hopefully kisah nie memberi pengajaran n keinsafan kpd kita..
jgn igt banduan tali gantung nie..jahat..padan muka dia..masuk neraka..
sbb..mane tahu..taubat mereka diterima oleh allah..

[wajib baca: who ia omran daqneesh?]

mereka lebih beruntung dari kita sbb tahu ajal mereka..n sempat bertaubat..
adakah kita sidah bertaubat??sempat ke kita bertaubat sembelim ajal menjemput kita??
so jgn pamdang rendah n hina org lain..sbb blum tentu amalan kita diterima Allah..

anda rasa kisah nie dpt memberi pengajaran??sila share..



No comments:

Post a Comment

nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...