resepi: muffin gebu & senang | YUK'S TROVE

nuffnag

SALES

resepi: muffin gebu & senang

resepi muffin gebu & senang je


hari nie nak share resepi gebu n lmbab je..
bila masuk mulut...sedap sgt....huhu...melting in your mouth,,,
eh..mcam coklat plak..hihi..

biasa...sy buat muffin x jadi....pnat buat...rasa dah ok..cuma x gebu je,,,
tapi...kali nie..yeah...mnjadi....gebu uols.....happy sgt,,,
smpai...setiap mnggu buat muffin...hehe...
mak aku pun selalu suruh buat.sbb sdap..hihi..



sume resepi aku snang je...main campak2 je...
bahan2 pun senang nak cari...aku guna bahan2 yg ada kat dapur je...
malas nak g kedai bakery beli barang..

tapi....muffin nie kna ada cara dia...walupun main campak2 je...
kna ikut tips...baru boleh jadi gebu,..
klau ikut tips yg aku bg jap lg..buat smbil tido pun....muffin bleh gebu gebas....hhaha.
tp..klau salah teknik..muffin x gebu...bantat..org ckp....
klau x jadi,,,cuba lg...sbb aku pun bnyak kali jgak baru jadi....

ok now aku share resipi ye,,,resepi nie aku jmpa kat fb..x igt sape punya..sbb aku main salin...sbb nmpak senang..mohon halal ye tuan resepi..

bahan-bahan

  • 2 cawan tepung gandum@ tepung kek(aku guna tepung gandum je,,dah ada kat dapur,,hihi)
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1 cawan gula kastor(aku guna gula pasir je..pastu blend kasi halus...hahah..kna kreatif)
  • sedikit garam
  • 1 sudu kecil esen vanilla(klau nak buat perisa lain pun bleh..ltak paste pandan ke..paste kopi ke,,coco powder ke..
  • choc chip(x nak ltak pun xpe.)
  • 1 biji telur
  • setengah cawan minyak masak
  • 1 1/2 cawan susu segar @ susu cair

cara-cara

  1. ayakkan tepung n baking powder
  2. pecahkan telur n masukkan minyak masak..n kacau lg..
  3. masukkan susu cair plak..n kcau rata...
  4. masukkan campuran(bahan basah) tadi..ke dalam tepung gandum
  5. kacau ckit2 je..jgn guna mixer..then boleh lar masukkan choc chip
  6. masukkan aduna dalm bekas,,n boleh lar bakar 160 C selama 25 min hinggga 30 min @ sehingga masak...
sekarang nak share tips untuk buat muffin jdi gebu,,,

tips untuk muffin menjadi gebu

  • time mix bahan basah n bahan kering jgn overmix..guna teknik kaup balik je..guna spatula je kaup selama 1 min je,,,biar dia sebati ke..
  • jgn sesekali guna mixer @ blender time satukan bahan kering n basah...klau buat...konfirm x jd muffin uols,,,
  • pastikan bahan basah dikacau sebati..
  • lpas isi muffin dlm bekas...jgn lar gatal2..plak nak hentak bekas tu....korang igt nie roti ke,,roti ape..muffin jgn ye..sbb kita nak udara dlm adunan..barular muffin u ada rongga2 n gebu gtu,,
  • klau bosan perisa choc chip je..uols boleh lar ubah ckit resipi ni..ltak pandan paste ke...klau nak rasa mocha ltak kopi...bg aku,,aku suka yg original je,,,hihi
ok lar nie nak blnja pic muffin yg aku buat...

senang & sedap betul muffin nie...rugi x cuba resepi nie..
tngok..gebu n moist kan...yg pentig sdap tau..

wah..gebu gler muffin nie..sedap
close up ckit....biar uols terliur..haha...

resepi muffin senang & sedap....rugi x cuba...
urm...lpar lar plak tngok muffin nie....

INFO PENTING:



ok,,,resepi dah share...so ape tunggu lg..buat lar cpat...
mmng berbaloi buat...jimat pun jimat...nak beli kat kdai mhal tau muffin nie..
klau sedap ok lar....nie x sdap...huhu..
baik wat sendiri,,,,lg sedap....

uols dah cuba buat ice cream sumi jelly yg tngah viral skrang??
x cuba lg...kna cuba.....sbb sdap...
resepi kat cni....resepi ice cream sumi jelly









No comments:

Post a Comment

nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...