YUK'S TROVE

nuffnag

SALES

Petua Merawat Ulser Secara Semulajadi

cara-cara merawat ulser mengunakkan bahan semulajadi


ULSER di bahagian mulut mungkin perkara biasa bagi sesetengah orang. Sesiapa sahaja tidak kira jantina dan umur boleh dijangkiti ulser sama ada di bahagian lidah, dinding dalam mulut atau sekitar tekak.
Walaupun ulser boleh diubati dan tidak berlarutan untuk tempoh lama, namun faktor penyebab masih tidak dikenal pasti.

Factor-faktor penyebab ulcer:

  • tekanan atau kecederaan dalam mulut dan lidah
  •  makanan seperti sitrus atau buah-buahan berasid boleh mengakibatkan ulser atau menjadikannya lebih teruk.
  • berus gigi yang tidak bersesuaian atau berkualiti kadangkala boleh menjadi penyebab ulser.

Apabila berlaku ulser, seseorang akan mengalami beberapa tanda seperti bengkak-bengkak kecil yang pedih di bahagian mulut terutamanya di sekitar lidah, dinding mulut, lelangit atau tekak. Bengkak tersebut berwarna keputih-putihan atau kelabu dan terdapat lingkaran merah sekitarnya.

Ulser amat memedihkan dan kadangkala kesakitan dialami memberi kesan produktiviti seharian. Bagi jangkitan yang teruk, ia datang bersama demam dan kelesuan.

Oleh yang demikian, amat penting bagi seseorang itu menjaga kebersihan dan keselamatan di bahagian mulut agar tidak dijangkiti ulser yang boleh mengakibatkan rasa tidak selesa.

Jadi hari nie saya nak share petua merawat ulser secara semulajadi..senang je..
Kebanyakkan bahan-bahan nie ada kat dapur anda semua


tips merawat ulser secara semulajadi

Sultan Muhammad Al-Fateh

sultan muhammad al-fateh dan kisah penaklukan kota Constantinople

SIAPAKAH SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH?

sape kat cni knal dengan sultan al-fateh??angkat tangan..hihi..
klau yang x kenal xpe..nnti boleh baca article yang yuk share nie..
al-fateh nie hebat orangnya,,one of my idol..

al-fateh merupakan icon belia yang hebat,,dia berjaya menakluk kota Constantinople tau..
bukan senang nak takluk kota tu..
yang yuk kagum ialah strategi perang beliau yang herbat...

klau nak tahu...al-fateh nie dapat melayarkan kapal di atas daratan..hebat kan..
klau nak tahu lebih pasal al-fateh dan bagaimana beliau menakluk kota Constantinople...
meh baca article nie...

DETIK - DETIK PENAKLUKAN KOTA CONSTANTINOPLE OLEH SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH


Ketika dalam Perang Khandak,Rasulullah SAW pernah bersabda:

"Constantinople (sekarang Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam.Rajanya adalah sebaik-baik raja,tenteranya adalah sebaik-baik tentera." 

(Hadis Riwayat Imam Ahmad)

Movie Review: Incendies

review filem canada,Incendies


ok...hari nie kita review movie daripada canada plak ye..
eventhough cter nie dari canada but dia cakap french ye..
urm..yuk plik jgak lar..kenapa canada cakap french??
sbnarnya dekat canada..official language dia french and eglish..
hihi..yuk baru tahu...
ke uols tahu awal2 lg??..

ok back to filem incendies...filem ini berkisarkan genre drama,war and mystery..
sbb tu filem nie agak menarik untuk yuk review..
movie incendies nie..cerita tentang seorang ibu yang tinggal dia canada telah mati dan  meningalkan wasiat kepada anak kembar mereka..
ok...anak kembar dia seorang lelaki..dan seorang perempuan..

[review movie jepun,confession]

dalam wasiat tu ada 2 pucuk surat...
dalam wasiat tersebut ibunya menyuruh anak perempuan dia menhantar 1 surat tersebut kepada adik-beradik. mereka.yang peliknya...ketika ibu mereka hidup..dia tidak pernah menceritakan pun tentang anaknya yang lain..so kembar tu agak terkejut..

 nie kembar tu...nie ketika mereka membaca wasiat yang ditinggalkan oleh ibu mereka


dalam wasiat tu..ibu dia bgtau yang ketika ibunya muda..dia telah melahirkan anak lelaki.so dia sruh mereka mencari abangnya di negara arab..

manakala tugasan untuk kembar lelaki adalah menghantar satu lagi surat kepada ayah kandung mereka.dalam wasiat bagitahu yang ayah yang memilihara mereka bukan ayah kandung mereka..jadi mereka kena cari ayah kandung mereka..

Umur Berapa Bayi Tumbuh Gigi??

usia berapa bayi tumbuh gigi


gigi..oh gigi...
gigi merupakan salah satu nikmat dari allah kan..
klau xde gigi camne nak makan..
klau yang dah tua...sanggup buat gigi palsu kan..

tapi..soalan yang sering bermain di benak fikiran ibubapa yang baru melahirakan anak ialah..
umur berapa bayi tumbuh gigi ye??
bukan ape...mereka takut pembesaran anak mereka terbantut...
yelar...rasa cam bayi nie dah besar...tapi gigi xde tumbuh lagi..

so baca sampai habis ye..sape x baca dia rugi..hahaha,,,

[wajib baca: apakah apgar score?]

jangan bimbang..hari nie yuk akan share secara detail umur berapa bayi anda akan tumbuh gigi..
tahukan anda bahawa  gigi  dah mula berkembang dlm gusi sejak dlm kandungan ibu lagi. Oleh tu ada yg dah bergigi masa lahir. Ada yg start tumbuh gigi seawal 3-4 bln. Biasa gigi tumbuh selepas umur bayi lepas 6 bln .

Umur selalunya GIGI SUSU bayi tumbuh.

B-Smart Gummy bydrazlan

b-smart gummy supplement untuk otak anak anda.

B-Smart Gummy bydrazlan

Suplemen untuk anak-anak sudah menjadi satu keperluan, bukan lagi pilihan semata. Anak-anak kita sering terdedah dengan persekitaran yang kotor dan penuh dengan radikal bebas, mereka juga sering memilih makanan mengikut apa yang mereka suka sahaja. Keadaan seperti ini pastinya akan menggangu proses tumbesaran mereka kerana berlakunya keadaan kekurangan nutrisi dalam badan mereka.

Sejak 2011, kumpulan penyelidik R&D bersama Dato' Prof. Dr. Azlan telah menjalankan kajian ke atas buah-buahan TEMPATAN untuk mengkaji khasiat yang boleh dimanfaatkan bersama. Kajian ke atas buah-buahan tempatan ini juga dapat menaikkan nilai komersial buah-buahan tempatan kita sehingga ke peringkat antarabangsa.

Akhirnya, setelah 6 tahun berlalu, kumpulan penyelidik R&D bersama Dato' Prof. Dr. Azlan telah berjaya menemui gabungan buah-buahan yang dapat membantu kecergasan khususnya minda.

MEMPERKENALKAN PRODUK TERBARU BYDRAZLAN

Panduan Menghadapi Rawatan Kanser

Panduan Untuk Pesakit & Keluaga Dalam Menghadapi Rawatan Kanser

Panduan Menghadapi Rawatan Kanser

Kanser ialah penyakit yang sangat digeruni sehingga penghidapnya mahupun ahli keluarga sanggup melakukan apa sahaja yang difikirkan boleh menyembuhkan kanser. Pengesanan dan rawatan awal sangat penting untuk menyelamatkan nyawa. Malah anda digalakkan menjalani saringan walaupun belum menunjukkan tanda-tanda kanser.

Antara kaedah rawatan kanser ialah pembedahan, kemoterapi (rawatan dengan ubat makan atau suntikan), radioterapi (menggunakan sinar radiasi), terapi sasaran (menggunakan antibodi monoklonal) dan terapi hormon. Pemilihan kaedah rawatan dilakukan oleh pakar onkologi berdasarkan jenis kanser, tahap kanser dan keadaan pesakit.

[wajib baca: cara mencegah & rawatan alternatif kanser]

Namun begitu, rawatan kanser selalu dikaitkan dengan kesan sampingan yang tidak menyenangkan sehingga pesakit takut menjalani rawatan. Walau bagaimanapun, pesakit harus tahu bahawa kesan sampingan ini dapat dielakkan atau dikurangkan dengan langkah-langkah tertentu.

Artikel ini bertujuan sebagai panduan umum kepada pesakit dan ahli keluarga pesakit kanser yang bakal menjalani rawatan. Berikut antara perkara yang patut dilakukan sebelum, semasa dan selepas menjalani rawatan kanser.

Amalan Ketika Pindah Rumah Baru

Perkara yang patut dilakukan ketika berpndah ke rumah baru

Amalan Ketika Pindah Rumah Baru

sape kat cni  yang nak berpindah ke rumah baru,,angkat tangan ckit..hihi..
adakah anda tahu amalan yang patut anda lakukan untuk berpindah ke rumah baru??
mesti rmai yang lupa dan hanya terus berpindah dan meletakkan barang begitu sahaja..

perkara ini patut dielakkan sbb kita tidak tahu jika ada makhluk lain yang turut menginap di rumah tersebut..
tambah2 rumah yang telah lama tidak berpenghuni..lagi lar makhluk halus suka..huhu
so arie nie yuk nak share ckit ilmu,,so hopefully bermanfaat lar..
amalan nie boleh dilakukan di rumah anda sendiri..mahupun rumah sewa..

1. Azan
Melaungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Ia juga baik bagi bangunan yang telah lama ditinggalkan dan tidak dihuni oleh sesiapa. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan (premis/rumah) itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah yang tidak berpenghuni.

nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...