YUK'S TROVE

nuffnag

SALES

Ringkasan Kisah 25 Rasul

Cerita Pendek Tentang 25 Orang Rasul

Ringkasan Kisah 25 Rasul

yuk nak tnya ckit..kat cni berapa orang ingat semua kisah 25 orang rasul??
klau ada yang ingat..anda memang hebat..sbb yuk pun x igt..hihi..
klau rasul2 yang selalu disebit spt nabi muhammad.nabi musa.nabi ibrahim tu ingat lar..
klau sruh cerita pasal nabi illyas,nabi harun,nabi zakaria tu mmang yuk x tau lar..

mesti ada yang cakap..mana ada masa nak baca semua kisah 25 orang rasul..panjang kot..
tapi..sebenarnya semua atas sikap uols je,,,nak atau x nak kan,,
klau baca novel yang 500 pages boleh habiskan..x kan kisah 25 orang rasul xleh nak baca..
ouch....burn..burn..hahaha..

for those yang cakap xde masa..xpe yuk faham..so arie nie yuk share 25 kisah rasul..versi pendek...versi summary gtu..
klau ada yang ckap x sempat nak baca jgak kisah nie..mmang yuk hempuk lar...
klau nak versi yang lagi pendek..uols terjun lonkang jelar...nak baca yang nie pun malas..huhu..
sabar yuk..sabar.

mlas lar nak bebel panjang..meh kita baca kisah ringkas 25 orang rasul

8 Jenis Kepandaian Anak Anda

ibubapa wajib tahu jenis-jenis kepandaian anak mereka


sudah menjadi lumrah setiap ibubapa di malaysia nie mengukur kepandaian anak mereka berdasarkan peperiksaan..
klau anak dapat no 1 dalam kelas...wow..happy gler ibubapa..
nak bgtau satu kampung kan..
then klau anak dapat 98/100 bukan nyer ckp..bagus2..
tapi tanya "kenapa x dpt 100%??mana hilang lagi 2 marks??

yup..that the reality in malaysia..
nie based on pemerhatian yuk lar...
ibubapa kena tahu..x semua anak yang dilahirkan genius..
allah telah jadikan setiap manusia berbeza dan mempunyai kelebihan masing..
ibu bapa xleh nak pukul rata je semua..
mentang2 anak sulung genius..tiba dapat anak ke dua yang kutang genius..uols nak kata  anak kedua tu lembab..that not fair ok..

[wajib baca: 4 tempat terbaik untuk cium & gosok anak anda]

tugas ibubapa ialah..mencari potensi anak2 mereka..
once dah jumpa potensi tu...terus gilap..
ok..jom kita tengok 8 jenis kepandaian anak
hopefully dengan perkongsian nie akan membuka mata perents..

Cara Merawat Ruam Lampin Bayi

tips untuk mencegah dan merawat ruam lampin bayi

Cara Merawat Ruam Lampin Bayi

bagaimana ruam lapim boleh berlaku?

Ruam lampin merupakan keadaan yang kerap berlaku dalam kalangan bayi atau anak kecil. Kulit bayi adalah agak sensitif. Ruam lampin terjadi apabila kulit bayi terdedah kepada air kencing atau najis dalam jangka masa yang panjang. Tambahan pula, geseran antara kulit dengan lampin yang dipakai boleh menyebabkan keadaan kulit menjadi panas dan merah.

Selain itu, ruam lampin juga boleh berlaku apabila bayi atau kanak-kanak mempunyai alahan kepada jenis lampin pakai buang yang digunakan atau alah kepada bahan pencuci atau sabun yang digunakan untuk membasuh lampin. Pada dasarnya, ruam lampin adalah masalah kulit yang ringan dan tidak serius, namun jika dibiarkan berlanjutan akan menyebabkan lepuh pada kulit dan boleh menyebabkan jangkitan bakteria atau kulat berlaku.

Ciri-ciri ruam lampin adalah keadaan kulit bayi atau anak kecil yang mempunyai ruam merah di kawasan punggung, bahagian kemaluan atau kawasan yang ditutup dengan lampin.

cara-cara untuk merawat ruam lampin

Petua Hilangkan Kulit Muka Berminyak

tips merawat kulit muka berminyak

Petua Hilangkan Kulit Muka Berminyak

ok hari nie yuk nak share petua untuk hilangkan kulit berminyak...
sape ada kulit berminyak??angkat tangan...
x best kan..klau ada kulit muka berninyak nie kan..
bila minyak banyak sangat kat muka...kulit muka pun nampak x lawa..
bersinar semacam je...minyak tu plak dah boleh buat goreng telur kan..huhu..
sedih..sedih..

jgan sedih2.meh yuk share cara-cara untuk menghilangkan minyak di wajah..
petua nie senang je...guna bahan semulajadi...xde bahan kimia...natural tau..
kos dia pun murah je...x yah nak gi wat facial lar..x yah nak beli barang3 kosmetik yang mahal2 tu..
membazir je tau...

[wajib baca: makanan yang dapat mengempiskan perut]

petua nie guna oats je tau...yup oats je.. Surprisingly keberkesanan dia agak cepat. Kalah semua produk. Haha.Yang penting kena konsisten la. Buat direct 1-2 minggu. Hari hari ok. And tak guna facial cleanser pon.

cara-cara untuk menghilangkan kulit muka berminyak


Tips Berhenti Merokok

cara-cara untuk berhenti merokok

Tips Berhenti Merokok

Sememangnya suatu kesukaran untuk seseorang perokok untuk berhenti merokok. Dalam rokok terkandung bahan utama yang dinamakan nikotin. Bahan inilah yang menyebabkan perokok ketagih untuk terus merokok, berasa tidak selesa serta sukar menjalani hidup secara normal sekiranya tidak merokok. 

kenapa susah untuk berhenti merokok?

Nikotin dalam rokok akan disedut ke paru-paru, meresap masuk ke dalam aliran darah dan terus dibawa ke otak. Sebaik tiba di otak, nikotin akan mula menjalankan “tugasnya”. Ia mencetuskan beberapa tindak balas kimia yang akhirnya mewujudkan perasaan “seronok”.

Malangnya, ransangan ini hanyalah sementara. Apabila paras nikotin sudah berkurang, perokok akan berasa tegang dan gelisah. Terpaksalah si perokok menyalakan rokok lagi dan begitulah seterusnya ketagihan nikotin berlaku.
Sebatang rokok tidak akan pernah cukup bagi seseorang perokok.

Merdeka! Merdeka! Blogger Contest

selamat menyambut hari kemerdekaan @ kebangsaan 2017

Merdeka! Merdeka! Blogger Contest

wow...x sangka dah nak sambut hari merdeka..
baru je rasa tahun lepas sambut..sekarang dah nak sambut plak...
huhu..kejap je masa berlalu kan..

sebut pasal merdeka...uols tahu ke tema hari kemerdekaan 2017 nie??
klau tahu cer try jawab...hihi..
ish lambat...tema kemerdekaan tahun nie ialah NEGARAKU SEHATI SEJIWA
cantik kan tema tahun nie..

dulu..time belajar kat sekolah mesti tahu tema hari kebangsaan..
tapi bila dah besar nie..tema pun x tahu..
bukan tu je...berapa tahun kita merdeka pun x igt dah..huhu..
teruk kan...rasa bersalah plak...

so sbb tu hari nie yuk nak buat post psal malaysia ku yang tercinta..

4 Tempat Terbaik Untuk Cium & Gosok Anak Anda

Tempat paling bagus untuk cium dan gosok anak anda??


ibubapa tahu tak tempat terbaik untuk cium anak??

klau ya..bagus-bagus..
klau x tahu wajib baca..ilmu nie penting tau..
yuk tengok zaman sekarang nie..ramai anak2 yang kurang kasih sayang ibu bapa tau..
sedih yuk tengok..yelar parents asyik ngan gadjet je kan..

tapi....diaorang bukan x sayang anak..sayang..cuma mereka x pandai nak tunjuk je kan..
klau manja lebih2 pun x leh juga kan..
tahukan anda??...dengan ciuman atau gosokkan sudah cukup untuk anak anda..
jangan pandang rendah degan kuasa ciuman nie tau...

[wajib baca: design set bakul & tilam baby yang cantik]

tapi..jangan salah cium plak tau...nak cium anak pun..kena lar kat tempat  yang betul jgak..
jangan main cium je...hah..klau nak tahu tempat mana yang bagus untuk cium dan tempat mana yang tak elok untuk cium anak anda..kena lar baca sampai habis...

nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...