cara mandi rasulallah | YUK'S TROVE

nuffnag

SALES

cara mandi rasulallah

cara mandi mengikut sunnah
adakah anda tahu cara mandi mengikut nabi muhammad??



pernah dengar ke cara mandi mengikut sunnah..
mesti jarang  dengar...saya pun jarang dengar jgak..
klau mandi wajib @ mandi junub tu..mmng biasa dengar kan...
urr...sape2 yg x tau psal mandi wajib..boleh google ye..
sbb arie nie saya bukan nak cter pasal mandi wajib,,hihi..
saya nak cter cara mandi mengikut rasulallah..



sekarang kan musim panas...selalu je rasa nak mandi..
tapi perasaan x...wlaupun kita mandi secara kerap...rasa panas dalam badan masih ada kan,,
so..kita masih rasa panas dan tidak selesa,,,

camne nak buang haba dalam badan??


salah satu cara dia...ialah kita kena mandi dengan btul...
jadi..seblum nie kita mndi dengan cara yg salah..
sbb tu haba x keluar...huhu....
n..cara mandi yang btul..konfirm lar kita kena ikut cara mandi rasullah kan..
nabi muhammad kan idol kita....huhu...

CARA MANDI RASULULLAH SAW*


Cara mandi yang diajarkan oleh Rasulullah SAW:

*1. Bermula dari segayung siramkan di telapak kaki.*

*2. Segayung di betis.*

*3. Segayung di paha.*

*4. Segayung di perut.*

*5. Segayung di bahu.*

*6. Berhentilah sejenak 5-10 saat.*

Kita akan merasakan seperti wap/angin yang keluar dari ubun-ubun
bahkan meremang, setelah itu lanjutkan dengan mandi seperti biasa.

Hikmahnya: Seperti pada gelas yang diisi air panas kemudian kita isi dengan air sejuk. Apa yang terjadi?

*Gelas akan retak
!!!*

Jika tubuh kita.. apa yang retak?


Suhu tubuh kita cenderung panas dan air itu sejuk, maka yang terjadi jika kita mandi langsung menyiram pada badan atau kepala, angin yang harusnya keluar jadi terperangkap atau boleh membawa maut kerana pecahnya pembuluh darah.

Maka sebab itu kita sering menjumpai orang jatuh di bilik mandi tiba-tiba kena 'stroke'. Boleh jadi kita sering masuk angin kerana cara mandi kita yang salah. Boleh jadi kita sering migrain kerana cara mandi yang salah.

Cara mandi ini baik bagi semua peringkat umur, terutama yang ada sakit diabetes, darah tinggi, kolesterol dan migrain/sakit kepala sebelah.
In shaa Allah..


pengalaman mandi mengikut cara nabi muhammad...

ok saya cter pnglaman saya bila saya mandi ikut sunnah...
nie macam..testimoni lar gtu..hahaha..
mula2 nak bgtau bg sape2 yg xde gayung..huhu..xpe jgn stress...guna je shower kat umah tu..
tapi..kena igt..kna start from bawah..start ngan kaki dulu..then slowly naik keatas...
last skali kepala...
jgn lar mandi...trus g letak kepala bawah shower..tu cara yg salah k..

ok back to my exprience....snang cter mmng berkesan..huhu..
kita dapat rasa haba keluar dr badan...klau saya..saya rasa haba keluar dkat 
bahagian muka...
sblum air kena kepala kita dah rasa sejuk tau..
air baru kena peha..kita dah mengigil sejuk..huhu...mmng hebat..
lpas nie saya akan mandi ikut cara nie lar..
senang pun senang...tapi yg pling pnting..dpt buang haba panas dalam badan...


time mandi rasa segar je....best,,,,hihi


SELAMAT MENCUBA....JNGAN LUPA SHARE ARTICLE NIE.....

[jangan baca]


3 comments:

  1. wow..great entry..tq for sharing..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq...sbb sudi singgah n komen...
      jgn lupa cuba ye..hihi

      Delete
  2. Did you know you can create short urls with Shortest and get money from every click on your short links.

    ReplyDelete

nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...