YUK'S TROVE: 2017

nuffnag

SALES

Ringkasan Kisah 25 Rasul

Cerita Pendek Tentang 25 Orang Rasul

Ringkasan Kisah 25 Rasul

yuk nak tnya ckit..kat cni berapa orang ingat semua kisah 25 orang rasul??
klau ada yang ingat..anda memang hebat..sbb yuk pun x igt..hihi..
klau rasul2 yang selalu disebit spt nabi muhammad.nabi musa.nabi ibrahim tu ingat lar..
klau sruh cerita pasal nabi illyas,nabi harun,nabi zakaria tu mmang yuk x tau lar..

mesti ada yang cakap..mana ada masa nak baca semua kisah 25 orang rasul..panjang kot..
tapi..sebenarnya semua atas sikap uols je,,,nak atau x nak kan,,
klau baca novel yang 500 pages boleh habiskan..x kan kisah 25 orang rasul xleh nak baca..
ouch....burn..burn..hahaha..

for those yang cakap xde masa..xpe yuk faham..so arie nie yuk share 25 kisah rasul..versi pendek...versi summary gtu..
klau ada yang ckap x sempat nak baca jgak kisah nie..mmang yuk hempuk lar...
klau nak versi yang lagi pendek..uols terjun lonkang jelar...nak baca yang nie pun malas..huhu..
sabar yuk..sabar.

mlas lar nak bebel panjang..meh kita baca kisah ringkas 25 orang rasul

8 Jenis Kepandaian Anak Anda

ibubapa wajib tahu jenis-jenis kepandaian anak mereka


sudah menjadi lumrah setiap ibubapa di malaysia nie mengukur kepandaian anak mereka berdasarkan peperiksaan..
klau anak dapat no 1 dalam kelas...wow..happy gler ibubapa..
nak bgtau satu kampung kan..
then klau anak dapat 98/100 bukan nyer ckp..bagus2..
tapi tanya "kenapa x dpt 100%??mana hilang lagi 2 marks??

yup..that the reality in malaysia..
nie based on pemerhatian yuk lar...
ibubapa kena tahu..x semua anak yang dilahirkan genius..
allah telah jadikan setiap manusia berbeza dan mempunyai kelebihan masing..
ibu bapa xleh nak pukul rata je semua..
mentang2 anak sulung genius..tiba dapat anak ke dua yang kutang genius..uols nak kata  anak kedua tu lembab..that not fair ok..

[wajib baca: 4 tempat terbaik untuk cium & gosok anak anda]

tugas ibubapa ialah..mencari potensi anak2 mereka..
once dah jumpa potensi tu...terus gilap..
ok..jom kita tengok 8 jenis kepandaian anak
hopefully dengan perkongsian nie akan membuka mata perents..

Cara Merawat Ruam Lampin Bayi

tips untuk mencegah dan merawat ruam lampin bayi

Cara Merawat Ruam Lampin Bayi

bagaimana ruam lapim boleh berlaku?

Ruam lampin merupakan keadaan yang kerap berlaku dalam kalangan bayi atau anak kecil. Kulit bayi adalah agak sensitif. Ruam lampin terjadi apabila kulit bayi terdedah kepada air kencing atau najis dalam jangka masa yang panjang. Tambahan pula, geseran antara kulit dengan lampin yang dipakai boleh menyebabkan keadaan kulit menjadi panas dan merah.

Selain itu, ruam lampin juga boleh berlaku apabila bayi atau kanak-kanak mempunyai alahan kepada jenis lampin pakai buang yang digunakan atau alah kepada bahan pencuci atau sabun yang digunakan untuk membasuh lampin. Pada dasarnya, ruam lampin adalah masalah kulit yang ringan dan tidak serius, namun jika dibiarkan berlanjutan akan menyebabkan lepuh pada kulit dan boleh menyebabkan jangkitan bakteria atau kulat berlaku.

Ciri-ciri ruam lampin adalah keadaan kulit bayi atau anak kecil yang mempunyai ruam merah di kawasan punggung, bahagian kemaluan atau kawasan yang ditutup dengan lampin.

cara-cara untuk merawat ruam lampin

Petua Hilangkan Kulit Muka Berminyak

tips merawat kulit muka berminyak

Petua Hilangkan Kulit Muka Berminyak

ok hari nie yuk nak share petua untuk hilangkan kulit berminyak...
sape ada kulit berminyak??angkat tangan...
x best kan..klau ada kulit muka berninyak nie kan..
bila minyak banyak sangat kat muka...kulit muka pun nampak x lawa..
bersinar semacam je...minyak tu plak dah boleh buat goreng telur kan..huhu..
sedih..sedih..

jgan sedih2.meh yuk share cara-cara untuk menghilangkan minyak di wajah..
petua nie senang je...guna bahan semulajadi...xde bahan kimia...natural tau..
kos dia pun murah je...x yah nak gi wat facial lar..x yah nak beli barang3 kosmetik yang mahal2 tu..
membazir je tau...

[wajib baca: makanan yang dapat mengempiskan perut]

petua nie guna oats je tau...yup oats je.. Surprisingly keberkesanan dia agak cepat. Kalah semua produk. Haha.Yang penting kena konsisten la. Buat direct 1-2 minggu. Hari hari ok. And tak guna facial cleanser pon.

cara-cara untuk menghilangkan kulit muka berminyak


Tips Berhenti Merokok

cara-cara untuk berhenti merokok

Tips Berhenti Merokok

Sememangnya suatu kesukaran untuk seseorang perokok untuk berhenti merokok. Dalam rokok terkandung bahan utama yang dinamakan nikotin. Bahan inilah yang menyebabkan perokok ketagih untuk terus merokok, berasa tidak selesa serta sukar menjalani hidup secara normal sekiranya tidak merokok. 

kenapa susah untuk berhenti merokok?

Nikotin dalam rokok akan disedut ke paru-paru, meresap masuk ke dalam aliran darah dan terus dibawa ke otak. Sebaik tiba di otak, nikotin akan mula menjalankan “tugasnya”. Ia mencetuskan beberapa tindak balas kimia yang akhirnya mewujudkan perasaan “seronok”.

Malangnya, ransangan ini hanyalah sementara. Apabila paras nikotin sudah berkurang, perokok akan berasa tegang dan gelisah. Terpaksalah si perokok menyalakan rokok lagi dan begitulah seterusnya ketagihan nikotin berlaku.
Sebatang rokok tidak akan pernah cukup bagi seseorang perokok.

Merdeka! Merdeka! Blogger Contest

selamat menyambut hari kemerdekaan @ kebangsaan 2017

Merdeka! Merdeka! Blogger Contest

wow...x sangka dah nak sambut hari merdeka..
baru je rasa tahun lepas sambut..sekarang dah nak sambut plak...
huhu..kejap je masa berlalu kan..

sebut pasal merdeka...uols tahu ke tema hari kemerdekaan 2017 nie??
klau tahu cer try jawab...hihi..
ish lambat...tema kemerdekaan tahun nie ialah NEGARAKU SEHATI SEJIWA
cantik kan tema tahun nie..

dulu..time belajar kat sekolah mesti tahu tema hari kebangsaan..
tapi bila dah besar nie..tema pun x tahu..
bukan tu je...berapa tahun kita merdeka pun x igt dah..huhu..
teruk kan...rasa bersalah plak...

so sbb tu hari nie yuk nak buat post psal malaysia ku yang tercinta..

4 Tempat Terbaik Untuk Cium & Gosok Anak Anda

Tempat paling bagus untuk cium dan gosok anak anda??


ibubapa tahu tak tempat terbaik untuk cium anak??

klau ya..bagus-bagus..
klau x tahu wajib baca..ilmu nie penting tau..
yuk tengok zaman sekarang nie..ramai anak2 yang kurang kasih sayang ibu bapa tau..
sedih yuk tengok..yelar parents asyik ngan gadjet je kan..

tapi....diaorang bukan x sayang anak..sayang..cuma mereka x pandai nak tunjuk je kan..
klau manja lebih2 pun x leh juga kan..
tahukan anda??...dengan ciuman atau gosokkan sudah cukup untuk anak anda..
jangan pandang rendah degan kuasa ciuman nie tau...

[wajib baca: design set bakul & tilam baby yang cantik]

tapi..jangan salah cium plak tau...nak cium anak pun..kena lar kat tempat  yang betul jgak..
jangan main cium je...hah..klau nak tahu tempat mana yang bagus untuk cium dan tempat mana yang tak elok untuk cium anak anda..kena lar baca sampai habis...

Vitamin C Memutihkan Kulit...Betul Ke??

vitamin C memutihkan kulit...fakta @ mitos??


Kami melihat kebelakangan ini rata-rata kaum wanita cuba menggunakan pelbagai cara untuk membuatkan kulit kelihatan lebih putih. Fenomena ini menjadi semakin membimbangkan apabila menjelang musim perayaan. 

Disebabkan keinginan yang tinggi untuk berhias di musim perayaan, mereka cuba menggunakan cara yang boleh memudharatkan diri sendiri.
Cara rawatan yang paling terkenal adalah penggunaan INTRAVENOUS VITAMIN C INFUSION. Iaitu pemberian Vitamin C ke dalam badan yang dimasukkan terus ke dalam saluran darah.

Disini kami ingin menceritakan beberapa perkara berkenaan vitamin C dan juga akan menyentuh berkenaan pemutihan kulit

apakah vitamin C?

Suntikan Dexamethasone Bagi Ibu Hamil

info tentang suntikan Dexamethasone bagi ibu mengandung

Suntikan Dexamethasone Bagi Ibu Hamil

Kenapa Ibu Hamil Perlu Mengambil Suntikan Dexamethasone?

Tiga kali mengandung,kandungan twin dan triplet dua kali terpaksa mengambil suntikan kortikosteroid (I/M dexamethasone) atau nama ringkasnya dexa untuk mematangkan paru-paru bayi di dalam kandungan. Sebenarnya memang ramai juga ibu-ibu hamil yang tidak tahu tentang kewujudan dan kegunaan suntikan ini. Jadi sy nak kongsikan di sini dengan cara yang agak santai agar mudah untuk kita memahaminya.

Petua Merawat Ulser Secara Semulajadi

cara-cara merawat ulser mengunakkan bahan semulajadi


ULSER di bahagian mulut mungkin perkara biasa bagi sesetengah orang. Sesiapa sahaja tidak kira jantina dan umur boleh dijangkiti ulser sama ada di bahagian lidah, dinding dalam mulut atau sekitar tekak.
Walaupun ulser boleh diubati dan tidak berlarutan untuk tempoh lama, namun faktor penyebab masih tidak dikenal pasti.

Factor-faktor penyebab ulcer:

  • tekanan atau kecederaan dalam mulut dan lidah
  •  makanan seperti sitrus atau buah-buahan berasid boleh mengakibatkan ulser atau menjadikannya lebih teruk.
  • berus gigi yang tidak bersesuaian atau berkualiti kadangkala boleh menjadi penyebab ulser.

Apabila berlaku ulser, seseorang akan mengalami beberapa tanda seperti bengkak-bengkak kecil yang pedih di bahagian mulut terutamanya di sekitar lidah, dinding mulut, lelangit atau tekak. Bengkak tersebut berwarna keputih-putihan atau kelabu dan terdapat lingkaran merah sekitarnya.

Ulser amat memedihkan dan kadangkala kesakitan dialami memberi kesan produktiviti seharian. Bagi jangkitan yang teruk, ia datang bersama demam dan kelesuan.

Oleh yang demikian, amat penting bagi seseorang itu menjaga kebersihan dan keselamatan di bahagian mulut agar tidak dijangkiti ulser yang boleh mengakibatkan rasa tidak selesa.

Jadi hari nie saya nak share petua merawat ulser secara semulajadi..senang je..
Kebanyakkan bahan-bahan nie ada kat dapur anda semua


tips merawat ulser secara semulajadi

Sultan Muhammad Al-Fateh

sultan muhammad al-fateh dan kisah penaklukan kota Constantinople

SIAPAKAH SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH?

sape kat cni knal dengan sultan al-fateh??angkat tangan..hihi..
klau yang x kenal xpe..nnti boleh baca article yang yuk share nie..
al-fateh nie hebat orangnya,,one of my idol..

al-fateh merupakan icon belia yang hebat,,dia berjaya menakluk kota Constantinople tau..
bukan senang nak takluk kota tu..
yang yuk kagum ialah strategi perang beliau yang herbat...

klau nak tahu...al-fateh nie dapat melayarkan kapal di atas daratan..hebat kan..
klau nak tahu lebih pasal al-fateh dan bagaimana beliau menakluk kota Constantinople...
meh baca article nie...

DETIK - DETIK PENAKLUKAN KOTA CONSTANTINOPLE OLEH SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH


Ketika dalam Perang Khandak,Rasulullah SAW pernah bersabda:

"Constantinople (sekarang Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam.Rajanya adalah sebaik-baik raja,tenteranya adalah sebaik-baik tentera." 

(Hadis Riwayat Imam Ahmad)

Movie Review: Incendies

review filem canada,Incendies


ok...hari nie kita review movie daripada canada plak ye..
eventhough cter nie dari canada but dia cakap french ye..
urm..yuk plik jgak lar..kenapa canada cakap french??
sbnarnya dekat canada..official language dia french and eglish..
hihi..yuk baru tahu...
ke uols tahu awal2 lg??..

ok back to filem incendies...filem ini berkisarkan genre drama,war and mystery..
sbb tu filem nie agak menarik untuk yuk review..
movie incendies nie..cerita tentang seorang ibu yang tinggal dia canada telah mati dan  meningalkan wasiat kepada anak kembar mereka..
ok...anak kembar dia seorang lelaki..dan seorang perempuan..

[review movie jepun,confession]

dalam wasiat tu ada 2 pucuk surat...
dalam wasiat tersebut ibunya menyuruh anak perempuan dia menhantar 1 surat tersebut kepada adik-beradik. mereka.yang peliknya...ketika ibu mereka hidup..dia tidak pernah menceritakan pun tentang anaknya yang lain..so kembar tu agak terkejut..

 nie kembar tu...nie ketika mereka membaca wasiat yang ditinggalkan oleh ibu mereka


dalam wasiat tu..ibu dia bgtau yang ketika ibunya muda..dia telah melahirkan anak lelaki.so dia sruh mereka mencari abangnya di negara arab..

manakala tugasan untuk kembar lelaki adalah menghantar satu lagi surat kepada ayah kandung mereka.dalam wasiat bagitahu yang ayah yang memilihara mereka bukan ayah kandung mereka..jadi mereka kena cari ayah kandung mereka..

Umur Berapa Bayi Tumbuh Gigi??

usia berapa bayi tumbuh gigi


gigi..oh gigi...
gigi merupakan salah satu nikmat dari allah kan..
klau xde gigi camne nak makan..
klau yang dah tua...sanggup buat gigi palsu kan..

tapi..soalan yang sering bermain di benak fikiran ibubapa yang baru melahirakan anak ialah..
umur berapa bayi tumbuh gigi ye??
bukan ape...mereka takut pembesaran anak mereka terbantut...
yelar...rasa cam bayi nie dah besar...tapi gigi xde tumbuh lagi..

so baca sampai habis ye..sape x baca dia rugi..hahaha,,,

[wajib baca: apakah apgar score?]

jangan bimbang..hari nie yuk akan share secara detail umur berapa bayi anda akan tumbuh gigi..
tahukan anda bahawa  gigi  dah mula berkembang dlm gusi sejak dlm kandungan ibu lagi. Oleh tu ada yg dah bergigi masa lahir. Ada yg start tumbuh gigi seawal 3-4 bln. Biasa gigi tumbuh selepas umur bayi lepas 6 bln .

Umur selalunya GIGI SUSU bayi tumbuh.

B-Smart Gummy bydrazlan

b-smart gummy supplement untuk otak anak anda.

B-Smart Gummy bydrazlan

Suplemen untuk anak-anak sudah menjadi satu keperluan, bukan lagi pilihan semata. Anak-anak kita sering terdedah dengan persekitaran yang kotor dan penuh dengan radikal bebas, mereka juga sering memilih makanan mengikut apa yang mereka suka sahaja. Keadaan seperti ini pastinya akan menggangu proses tumbesaran mereka kerana berlakunya keadaan kekurangan nutrisi dalam badan mereka.

Sejak 2011, kumpulan penyelidik R&D bersama Dato' Prof. Dr. Azlan telah menjalankan kajian ke atas buah-buahan TEMPATAN untuk mengkaji khasiat yang boleh dimanfaatkan bersama. Kajian ke atas buah-buahan tempatan ini juga dapat menaikkan nilai komersial buah-buahan tempatan kita sehingga ke peringkat antarabangsa.

Akhirnya, setelah 6 tahun berlalu, kumpulan penyelidik R&D bersama Dato' Prof. Dr. Azlan telah berjaya menemui gabungan buah-buahan yang dapat membantu kecergasan khususnya minda.

MEMPERKENALKAN PRODUK TERBARU BYDRAZLAN

Panduan Menghadapi Rawatan Kanser

Panduan Untuk Pesakit & Keluaga Dalam Menghadapi Rawatan Kanser

Panduan Menghadapi Rawatan Kanser

Kanser ialah penyakit yang sangat digeruni sehingga penghidapnya mahupun ahli keluarga sanggup melakukan apa sahaja yang difikirkan boleh menyembuhkan kanser. Pengesanan dan rawatan awal sangat penting untuk menyelamatkan nyawa. Malah anda digalakkan menjalani saringan walaupun belum menunjukkan tanda-tanda kanser.

Antara kaedah rawatan kanser ialah pembedahan, kemoterapi (rawatan dengan ubat makan atau suntikan), radioterapi (menggunakan sinar radiasi), terapi sasaran (menggunakan antibodi monoklonal) dan terapi hormon. Pemilihan kaedah rawatan dilakukan oleh pakar onkologi berdasarkan jenis kanser, tahap kanser dan keadaan pesakit.

[wajib baca: cara mencegah & rawatan alternatif kanser]

Namun begitu, rawatan kanser selalu dikaitkan dengan kesan sampingan yang tidak menyenangkan sehingga pesakit takut menjalani rawatan. Walau bagaimanapun, pesakit harus tahu bahawa kesan sampingan ini dapat dielakkan atau dikurangkan dengan langkah-langkah tertentu.

Artikel ini bertujuan sebagai panduan umum kepada pesakit dan ahli keluarga pesakit kanser yang bakal menjalani rawatan. Berikut antara perkara yang patut dilakukan sebelum, semasa dan selepas menjalani rawatan kanser.

Amalan Ketika Pindah Rumah Baru

Perkara yang patut dilakukan ketika berpndah ke rumah baru

Amalan Ketika Pindah Rumah Baru

sape kat cni  yang nak berpindah ke rumah baru,,angkat tangan ckit..hihi..
adakah anda tahu amalan yang patut anda lakukan untuk berpindah ke rumah baru??
mesti rmai yang lupa dan hanya terus berpindah dan meletakkan barang begitu sahaja..

perkara ini patut dielakkan sbb kita tidak tahu jika ada makhluk lain yang turut menginap di rumah tersebut..
tambah2 rumah yang telah lama tidak berpenghuni..lagi lar makhluk halus suka..huhu
so arie nie yuk nak share ckit ilmu,,so hopefully bermanfaat lar..
amalan nie boleh dilakukan di rumah anda sendiri..mahupun rumah sewa..

1. Azan
Melaungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Ia juga baik bagi bangunan yang telah lama ditinggalkan dan tidak dihuni oleh sesiapa. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan (premis/rumah) itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah yang tidak berpenghuni.

Moview Review: The Salesman

review filem iran,the salesman

Moview Review: The Salesman

filem salesman nie merupakan filem hasil karya asghar fahardi..
yuk suka sangat dengan filem asghar farhadi...sbb minat sangat dengan pengarah nie..
nie kali ketiga yuk review filem asghar fahardi..
antara karya asghar yang yuk pernah review ialah:
dah baca ke??klau belum baca cepat dan tengok filem nie..sbb filem dia mmang best..
filem the salesman nie telah menang anugerah academy untuk filem asing terbaik pada tahun 2017.
nie merupakan kali kedua asghat fahardi menang anugerah academy untuk filem asing terbaik..wow hebat kan..
sebelum asghat menang filem asing terbaik dengan filem a separation..
urm..iran boleh menang 2x anugerah academy....malaysia bila lagi??tunggu jelar..tu pun klau dapat kan...huhu..

ok..back to the filem the salesman ye..
movie nie bermula apabilan seorang pasangan suami isteri emad(suami) & rana(isteri) yang terpaksa meninggalkna rumah lama mereka disebabkan oleh faktor keselamatan.apartment yang mereka duduk hampir runtuh,jadi mereka berpindah kerumah baru.

Kisah Isteri Derhaka

kisah benar isteri derhaka kepada suami


kisah nie yuk share sbb nak bagi iktibar kepada orang ramai..
besar dosa tau klau isteri derhaka kepada suami..
seperti cerita yang yuk nak share nie..Allah bagi balasan cash kat dunia lagi..
nak tahu balasan yang Allah bagi kat isteri derhaka nie...tengok pic last..
gambar tu gambar betul tau..
cerita nie..yuk ambik dari perkongsian kat group kisah rumah tangga

Kisah yg aku nak ceritakan sbg pengajaran ini..adalah kisah benar..dari pengalaman kisah aku sendiri..semoga menjadi ikhtibar utk semua org..aku berkahwin muda seawal umur 15thn dgn suamiku..yg akan aku bahasakan suamiku dgn panggilan S..aku kahwin dgn pilihan aku sendiri..memandangkan mak ayah aku..x peduli kan aku waktu kecil..ayah ku kahwin ramai..abaikan tanggungjawab..mak aku kerja jauh dekat pulau..sebulan 2 kali je balik rumah..adik beradik lain..semua dh besar panjang..tinggal aku sorang2 kt rumah..adik bongsu aku plak..tinggal dgn mak..sbb dekat pulau hanya ade sekolah rendah waktu itu...

ok..cukup utk kisah sebelom aku kahwin..sekarang aku nak cerita kisah lepas aku kahwin dgn S.

Golden-B bydrazlan(madu kelulut)

golden-b menyembuhkan luka seawal 3 hari!!!
lebih cepat 2x ganda dari krim biasa!!!

Golden-B bydrazlan

GOLDEN-B: Produk penyelidikan terbaru Dato' Prof. Dr Azlan, madu yang dihasilkan lebah yg dipelihara, adalah campuran madu terpilih hasil dari ladang herba yang dipantau oleh pakar penyelidik.

  •  Sangat sesuai untuk pesakit kencing manis yang mengalami luka.
  •   2 kali ganda LUKA lebih cepat sembuh dari krim biasa.
  •  Tinggi antioksidan
  •  Tiada bahan kimia.
  •  Khas untuk pelanggan yang inginkan penyembuhan luka luaran dan dalaman secara semulajadi (luka dalaman, titiskan GB 5x bawah lidah)
  •  100% dari campuran MADU kelulut asli dari ladang herba terpilih.
  •  Telah berada di pasaran pada pertengahan Mac 2016
NILAI MADU LEBAH LEBIH TINGGI DARI EMAS DAN PERMATA SEHINGGAKAN IA DISEBUT DI DALAM AL-QURAN.’ (DRAZLAN,2016)

Penyakit Anjing Gila(Rabies)

tanda,gejala dan rawatan penyakit anjing gila atau rabies

Penyakit Anjing Gila(Rabies)

dulu time kat universiti yuk ada jugak lar belajar tentang penyakit rabies nie dalam subject microbiology..huhuhu
penyakit anjing gila nie mmang menakutkan...kenapa??jap lagi yuk cter..
tapi time belajar dulu..ingatkan penyakit nie berlaku kat oversea je..
tapi..sekarang penyakit rabies nie dah ada kat malaysia wei...mmang menakutkan..
klau omputih..penyakit rabies nie dibawa oleh haiwan liar..seperti rakun dan kelawar..
sbb tu kat oversea..diaorag mmang pantang klau ada haiwan liar...diorg mmag akan terminate trus sbb bimbang dgn penyakit rabies nie lar..

kat malaysia..mungkin penyakit nie dibawa oleh anjing..sbb tu penyakit rabies nie dipanggil penyakit anjing gila..
tapi..penyakit rabies nie..boleh juga berjangkit kat kucing...huhuhu...menakutkan kan..
penyakit rabies nie..klau x dirawat..boleh membawa maut..
n klau uols tengok pesakit yang terkena penyakit rabies nie..mmang kesian..
dia akn menjadi takut kepada air atau angin..meracau-racau..
x ubah seperti anjing gila..sbb tu lar yuk ckp penyakit nie menakutkan..huhu..
boleh tngok gejala penyakit nie kat bawah..mmang menakutkan...
sekarang nie penyakit nie dah ada kat malaysia..so berhati-hati..jaga elok2 haiwan anda..

[wajib baca: rawatan untuk penyakit pedih ulu hati]

TERKINI, 3 kanak kanak di Sarawak telah di sahkan menghidap jangkitan penyakit "Anjing Gila" atau Rabies.
Ketiga tiga mangsa di jangkiti virus maut tersebut setelah di gigit haiwan pembawa virus tersebut. Aktiviti kawalan dan pencegahan sedang giat di lakukan di kawasan yang telibat.
Berikut merupakan informasi mengenai penyakit tersebut termasuk gejala, pencegahan dan rawatan.

[wajib baca: fakta kes penyakit anjing gila(rabies) dia sarawak,malaysia]


apakah penyakit anjing gila(rabies)?

Kes Penyakit Anjing Gila(Rabies) di Sarawak,Malaysia

fakta  Kes Penyakit Anjing Gila(Rabies) di Sarawak,Malaysia

Kes Penyakit Anjing Gila(Rabies) di Sarawak,Malaysia

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) ingn memaklumkan berkaitan kejadian tiga (3) kes di kalangan kanak-kanak yang dilaporkan telah dijangkiti virus rabies di negeri Sarawak.

Pada 29 Jun 2017, Bahagian Kawalan Penyakit, KKM telah menerima laporan dari Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) Sarawak berkaitan tiga (3) kes viral encephalitis yang telah dimasukkan ke wad di Hospital Umum Sarawak (SGH) yang disyaki dijangkiti virus rabies.

Pada 30 Jun 2017, keputusan makmal bagi ketiga-tiga kes adalah positif bagi virusrabies.

KES 1
Kes pertama adalah kanak-kanak lelaki, berumur 4 tahun dari Kampung Paon, Sungai Rimu, Serian. Kanak-kanak mula mengalami demam sejak 5 Jun 2017 dan telah mendapat rawatan pesakit luar di Klinik Kesihatan Balai Ringin, Serian pada hari yang sama. Walau bagaimanapun, keadaan kes semakin tenat dan mengalami kesukaran bernafas dengan perubahan tingkahlaku, bersifat agresif dan hidrofobia (takut kepada air atau takut minum air). Pada 8 Jun 2017, kes telah dimasukkan ke wad di Hospital Serian dan selanjutnya pada 9 Jun 2017 dirujuk ke SGH bagi rawatan lanjut. Keadaan kes tenat dan masih dirawat di Unit Rawatan Rapi, SGH. Kes mempunyai sejarah gigitan anjing kira-kira 2-3 bulan sebelum onset gejala.

Movie Review: The Invisible Guest(Contratiempo)

review filem spanish the invisible guest (contratiempo)

Movie Review: The Invisible Guest(Contratiempo)

ok hari nie yuk nak review movie dari sepanyol plak..
the invisible guest atau dalam bahasa spanish contratiempo is very great movie..
urm..klau x best..x kan yuk nak review kan..
yuk biasa review movie yang best2 je...klau movie yang x best..yuk malas nak review..
sbb xde mood untuk review movie yang x best,,sbb nnti sakit hati je,,,hihi..
so know uols know why yuk x review movie from malaysia..hahaha..uoch...

movie the invisible guest nie pasal ape??

ok..meh yuk bgtau synopsis movie the invisible guest..
kisah dia bermula apabila seoarag ahli perniagaan yang famous and kaya, Adrian Doria telah ditiduh membunuh mistress atau kekasih gelapnya,Laura di dalam sebuah bilik hotel..
ok..mesti uols cakap...ape yang bestnyer...pembunuhan je pun...
heh,,sabar dulu boleh tak..yuk x habis cter lagi nie..huhu..
ape yang menarik nyer ttang pembunuhan ini ialah ia kes pembunuhan bilik tertutup..

Ubat Kumur..Perlu Ke??

perlukah mengambil ubat kumur??

Apakah ubat kumur? ,Bilakah pengunaan ubat kumur bagus diambil?, Apakah jenis-jenis ubat kumur?, cara-cara untuk menggunakan ubat kumur ,Adakah ubat kumur mempunyai kesan sampingan?, Tip-tip penggunaan ubat kumur

sekarang nie kan banyak kat pasaran yang jual ubat kumur..
iklan dalam tv pun banyak tentang ubat kumur nie..
tapi sejauh manakah kita perlu mengambil ubat kumur nie..??
atau hanya sekadar cukup dengan memberus gig??
ada gak yuk dengar orang bgtau kena ambik gak ubat kumur untuk memastikan kebersihan mulut kita..
but..sejauh manakah perkara tersebut betul..
yuk akan rungkaikan persoalan nie akhir sekali ye...so baca sampai habis ye..hihi
sebelum tu adakah anda tahu apakah ubat kumur??

Apakah ubat kumur?

11 Kaum Yang Dibinasakan Oleh Allah

kaum yang dibinasakan dan dihapuskan oleh allah

11 Kaum Yang Dibinasakan Oleh Allah

ok hari nie..yuk nak share ckit ttang kaum yang allah hapuskan dari muka bumi nie..
yuk juga baru tahu...banyak jugak kaum yang allah binasakan..
yang biasa kita dengar..kaum nabi luth..kaum nabi salleh..

tapi..hakikatnya banyak lagi yang telah allah binasakan..
adakah anda tahu kaum yang dimusnahkan oleh allah??
klau x tau..jom baca info nie..
hopefully info nie memberi kesedaran kepada kita agar menjadi khalifah yang bagus di atas muka bumi ini..

1-KAUM NABI NUH AS
•Nabi Nuh berdakwah selama 950 tahun,namun yang beriman hanyalah sekitar 80 orang. Kaumnya mendustakan dan memperolok-olok Nabi Nuh.
Lalu,Allah SWT mendatangkan banjir besar yg
kemudian menenggelamkan mereka yang ingkar, termasuk anak dan isteri Nabi Nuh.
(QS Al-Ankabut : 14).

2-KAUM NABI HUD AS
•Nabi Hud AS diutus kepada kaum Ad.
Namun mereka mendustakan kenabian Nabi Hud.
Allah SWT lalu mendatangkan angin yang dahsyat disertai dengan bunyi guruh yang menggegar hingga mereka tertimbun pasir dan akhirnya binasa.
(QS Attaubah:70, Alqamar:18, Fushshilat:13, Annajm:50, Qaaf:13).

Tips Menghias Rumah Ketika Musim Perayaan

cara menghias rumah ketika hari raya

Tips Menghias Rumah Ketika Musim Perayaan
pic kredit to google image

amboi yuk...puasa baru je cukup seminggu dah prepare untuk raya ke..
hihi..biasalar..klau bab2 raya nie mmang semangat ckit..
klau nak menghias rumah untuk hari raya kena lar awal2..
bukan ape..bulan puasa nie.memang letih ckit kan..
so kita kemas2 ckit lar...klau nak tunggu esok raya baru nak kemas..
mati lar wei...tambah2 klau rumah tu berhabuk..cuci plak setahun sekali..hihi..

 How are you decorating your house to be Raya ready? 

urm..yuk klau bab mennghias rumah ketika hari raya..biasa-biasa je..
xde lar nak beli perabot atau sofa baru semata-mata untuk raya..membazir je kan..
yuk suka menghias rumah degan budget yang rendah...hah..klau nak tahu tips menghias rumah dengan budget yang rendah...jap lagi yuk share kat bawah..

perkara pertama klau yuk menghias rumah ialah yuk akan basuh semua barang hiasan...biasalar kan..berhabuk..lepas basuh...of course lar nmpak baru...
then yuk akan basuh langsir..langsir hanya tukar 2-3 tahun sekali je...yuk recyle je langsir..jimat...hihi..

Tips Menghias Rumah Ketika Musim Perayaan
pic kredit to google image

bunga hiasa yang plastik tu pun yuk basuh gak..klau guna bunga plastik..jimat..
uols hanya basuh then ia nampak cam baru lagi tau..lepas basuh yuk pun gubah sendiri je bunga..gubah ikut suka kita lar kan.sbb kita yang gubah..
so every year gubahan bungah yuk mesti bertukar-tukar..hahaha..
nak beli kat kedai yang dah ciap gubah..bapak mahal wei..baik uols gubah sendiri je..jimat..


tips menghias rumah ketika hari raya

Movie Review: confessions(kokuhaku)

review disturbing  filem jepun,confessions(kokuhaku)


hello semua..sihat ke...jumpa kita lagi dalam rancangan review movie..
ceh..dah macam pengacara rancangan plak..hahaha..
wow..review movie lagi...urm..kenapa yuk semangat review movie sekarang??
yuk pun x tau..kadang2 ..bila mood nak review movie tu datang...so bnyak lar entry pasal movie..
lagi satu,,,when yuk tngok movie yang sangat bagus pun yuk nak review gak..
yelar..sbb movie yang bagus dan berkualiti patut kita share kan,,hahaha,,

[movie review: hunt for wilderpeople]

panjang plak yuk bebel..ok baca to the movie confessions..
movie confessions nie dari jepun ye,,,so arie nie kita review movie dari jepun plak..
bagi yuk filem confessions nie very disturbing and dark..
lepas uols tengok movie nie..konfirm xleh nak move on lagi..
konfirm still terfikir plot cerita nie...

movie confessions nie tentang ape??

Perniagaan House of Cat Disihir

kisah sedih perniagaan House of cat disihir

Perniagaan House of Cat Disihir

sape yang x kenal dengan house of cat kan..
dulu house of cat nie viral n famous jgak lar,,
klau uols x kenal..mmang sah ko bukan dduk di malaysia..hahaha..
jgn marah,,gurau je,,,

tapi..lepas viral arie tu,,house of cats nie tiba2 senyap..
yuk pun pelik gak..kenapa tiba2 senyap..
tut..tut...dengar cter house of cat dah nak tttup...
urm...kenapa plak house of cats nak ttup..

ok,,,klau uols nak tahu kenapa house of cats tutup..
anda kena baca kisah sedih nie,,
kisah nie bukan rekaan yuk semata-mata..tapi..nie adaalh kisah benar..
kisah nie diceritakan oleh house of cats sendiri kat pagew mereka..
tekejut jgak lar yuk..urm...zaman sekarang nie..ada lagi orang mengamalkan sihir..
memang kejam n x berhati perut lar org yang buat tu..

tapi..betu lar org ckap..klau  mmang dah sakit hati n hati busuk..
mereka akan buat ape saja utk puaskan hati mereka..termasuklah mensyirikkan allah..
yuk sahare cerita nie,,supaya menjadi ikhtibar buat semua..
uols ingat buat bisnes nie senang ke.bnyak dugaan ..
nie salah satu daripadanye..
kesian house of cats..

ok jom kita baca kisah sedih dari house of cats.

Resepi Sicilian Orange Cake

resepi kek orange gebu dan moist


wow...ramadhan or puasa just around the corner..kejap je masa berlalu.
dah nak masuk bulan puasa kan..
klau bulan puasa mesti yuk teringat kuih muih or dessert..huhu..
biasa lar...klau bulan buasa mesti nak makan benda manis2 time berbuka puasa kan..
lagipun sunnah kan klau kita berbuka dengna benda yang manis.manis..

What are your favorite Iftar dishes? 

ok..bagi sape2 yang x tau iftar tu...iftar tu maknanya berbuka puasa...hihi
ok..since yuk nie sweeth tooth..so klau time iftar tu mesti nak kena ada dessert..huhu..
salah satu favourite iftar dishes yuk ialah..sicilian orange cake..
wow..hebat ko..berbuka puasa makan kek..haha..western katakan..
hahaha..heh ingat..berbuka dengan benda manis.sunnah ok..

[wajib baca: resepi kek pisang almond]

yuk suka sangat dengan sicilian orange cake nie sebab..cake tu gebu..moist sangat...sedap...urm..makan dia mmaang xleh stop..hihi..
lagupun yuk memang letak banyak orange zest and perahan jus orange yang segar..so klau bake sicilian orange cake nie...memang bau satu rumah orange..
memang wangi...time makan tu pun..boleh rasa oroma orange tu.memang sedap..huhu.

sebelum yuk share resepi sicilian orange cake nie..meh yuk bagitau cerita camne sicilian orange cake nie boleh tercipta..

According to Almost Bourdain... This Sicilian Orange Cake is the famous orange cake from the once popular CafĂ© Agostini (this cafe was closed on 22 July, 2005) owned by Margie Agostini, in the heart of Sydney ’s suburb for the rich and famous, Woollahra. Customers have often been heard to say that “Margie’s orange cake is to die for”

Rick Stein:
"To be accurate, I suppose this cake should be known as Margie Agostini's orange cake. It was her signature dish at her greatly missed Caffe Agostini in Woollahra in Sydney. It seemed to me to be just made for Sicilian oranges. The recipe came from an article in the Times by Jill Dupleix, although I had eaten the cake at the cafe a few years earlier and I thought it was amazing. As Jill says, it has to be the richest, moistest, butteriest and yet lightest orange cake in the world."

so memang rugi lar klau uols x cuba resepi nie..
sebab sicilian orange cake memang sedap dan terbaik..
resepi sicilian orange cake pun senang je..
uols bole buat nyer..
ok,,sediakan pen dan kertas untuk salin resepi sicilian orange cake

Review:Nescafe Dolce Gusto Piccolo Coffee Machine

mesin kopi dolce gusto picallo

 Review:Nescafe Dolce Gusto Piccolo Coffee Machine

hai semua...berjumpa lagi kita hahaha...
hari nie yuk nak review pasal coffee machine plak.
sape kat cni coffee lover atau peminat kopi..angkat tangan ckit..hihi..
ok..nie yuk ada berita gembira kepada peminat kopi..
sbb lepas nie uols boleh lar buat kopi sendiri kat umah..
senang dan mudah...
x yah dah nak gi beli kopi kat starbucks atau cafe..
buat sendiri kat rumah...jimat lagi tau..

tapi..klau nak buat kopi kat umah..mestilar kena ada ada mesin kopi atau coffee machine dlu tau.
xde coffee machine camne nak buat kopi..haha....
so hari nie yuk nak memperkenalkan mesin kopi yang sangat bagus..iaitu nescafe dolce gusto piccolo coffee machine..

yup yuk tahu..kat kedaia ada banyak mesin kopi yang bagus..
tapi..nescafe dolce gusto piccolo coffee machine.. nie lain tau..
lagipun sekarang nie..ada promosi harga nescafe dolce gusto piccolo coffee machine..
harga memang murah lar..rugi x grab.

pasal promosi nescafe dolce gusto piccolo coffee machine.. tu..nanti yuk bgtau..
n kat mane nak beli nescafe dolce gusto piccolo coffee machine.. dengan harga murah...hihi
nnti yuk bgtau last sekali....

sekarang nie..meh yuk bgtau kelebihan mesin kopi nescafe dolce gusto piccolo

kelebihan nescafe dolce gusto piccolo coffee machine

Drama Review: 13 Reason Why

review disturbing drama 13 reason why

Drama Review: 13 Reason Why

ok hari nie yuk nak review drama 13 reason why
eh,,knapa plak yuk review drama plak hari nie,,
urm...mestilah drama nie best..yuk nak share ngan uols..hihi

ok malas nak cter panjag..meh yuk bg summary pasal drama 13 reason why nie..
drama nie pasal ape sebenarnya...
b4 thah drama nie di adaptsi daripada novel by jay asher
ok..drama nie tentang seorang remaja perempuan,hannah yang telah membunuh diri..
yes..yes suicide..sbb tu yuk ckap  cter nie disturbing ckit..
tapi klau dah bunuh diri..nak wat cter ape lagi..
ish..sabar lar dlu..biar yuk cter smpai habis dlu..
sblum hannah nie bunuh diri..dia ada record dalam cassette sebab2 dia bunuh diri..
ada 13 cassette semuanya so satu cassette untuk 1 episode..

Bisnes Aiskrim 50 sen

jual aiskrim 50 sen pun dah boleh kaya wei..

Bisnes Aiskrim 50 sen

sekarang nie aiskrim malaysia sudah menjadi trend atau viral..
baru-baru nie aiskrim sumi menjadai viral..
sampai habis sumi kat supermarket...haha..bahaya sungguh penangan viral nie..
uols dah cuba ke asikrim sumi??sedap wei...rugi klau x cuba,,
yuk dah cuba..so mmang sedap lar..

bagi yang belum cuba..boleh tngok resepi aiskrim sumi(klick sini)
selepas aiskrim sumi..muncul plak aiskrim choki-choki..
yang nie pun serious sedap..aiskrim choki yuk x sempat nak buat..
tapi yuk ada rasa kat time reunion kawan arie tu..
urm..rasa dia lemak2 manis..huhu..memang sedap

eh,,dok cter psal aiskrim plak...mane yang part bisnes nyer..hahaha..
ok,,,ok,,sabar lar..hihi.
dalam zaman kegawatan ekonomi nie..mesti yang sedang mencari kerja sampingan kan,,
so yuk cadangkan ape kata uols buat bisnes aiskrim malaysia,,,konfirm laris..
tapi..camne jual aiskrim 50 sen dah boleh kaya??meh yuk bagitau


jual aiskrim malaysia boleh kaya??botul ke?

Bandung Souvenirs Giveaway by Nafas Baru

join segmen souvenirs by nafas baru

Bandung Souvenirs Giveaway by Nafas Baru



yuk join segmen lagi....
jom lar join segmen nie..
kenapa kena join segmen nie??
of course lar sebab hadiah yang sangat menarik...
banyak tau hadiah yang ditawarkan..
so mman rugi lar klau uols x join,,

movie review: about elly

review filem about elly

movie review: about elly

ok mood untuk review movie datang balik..hihi...
so hari nie kita review movie dari iran lagi ye..
kenapa iran..entah lar..yuk dah start jatuh cinta dengan karya asghar farhardi..
and..yup  asghar farhardi nie pengarah untuk movie a seperation dan untuk movie about elly nie..

before this yuk ada review pasal movie a separation...dah baca ke blum??
dah tengok movie a seperation??best kan...
ok..yuk malas nak bebel panjang jom yuk terus review pasal filem about elly..

tapi..sebelum tu meh yuk bagitahu synopsis untuk movie about elly nie..
movie nie start dengan family vacation kat pantai..
urm..vacation nie khas untuk keluarga sepideh..tapi..time vacation tu..sepideh ada ajak sekali cikgu tadika anak dia,nama cikgu tu..elly.

Apakah endometriosis?

adakah endometriosis berbahaya?

Apakah endometriosis?,endometriosis awareness

endometriosis merupakan penyakit yang kurang popular..masih ramai...orang yang tidak tahu pasal penyakit nie..
hakitanya penyakit nie hanya menyerang wanita..n yet masih masih ramai lagi wanita yang tidak tahu kewujudan penyakit endometriosis..

[wajib baca: kencing berbuih...normal atau tidak?]

sebenarnya yuk pun x tau pun penyakit nie wujud until my fnal year project kat uni dulu..hihi..
daripada final year project..yuk dapati kbnyakkan wanita yang ada endometriosis nie..agak sukat untuk hamil..
endometriosis juga ada berkait rapat dengan tahap kesuburan wanita..
urm...yuk rasa nama melayu untuk endometriosis nie segugut kot..yuk pun x pasti sbb selalu belajar dalam term english..hahaha
sbb tu lar yuk nak share ttang penyakit endometriosis nie,,supaya orang ramai lebih cakna tentang penyakit nie..terutama wanita di luar sana...
klau uols rasa yang uols nie wanita...so wajib baca article  nie..

Apakah endometriosis?


Endometriosis merupakan salah satu daripada penyakit sakitpuan yang biasa dialami oleh golongan wanita. Hampir satu daripada tujuh wanita pada peringkat umur di antara 30 dan 45 tahun menghidapinya.

[wajib baca: tips untuk merawat jerawat]

Endometriosis tidak bersifat kanser dalam tubuh wanita, di mana sebahagian lapisan tisu dalam rahim dijumpai di bahagian lain dalam badan seperti bahagian pelvis seperti pundi, usus serta organ reproduktif. Ia kerap ditemui di bahagian ovari dan otot ligamen posterior yang menyokong uterus.

Sebab-Sebab terjadinya endometriosis?

Design 80: set tilam & bakul bayi

set tilam dan bakul bayi

design, kekabu asli, reben, set bakul berpenutup, set bakul bersarung., set tilam, set tilam bayi, tilam kekabu,beli barang baby online,barang baby,barang bayi

Hello kitty
Wow cantik nyer..
Nie design baru tau..
For those yg suka ngan hello kitty
Design nie anda patut ambik tau..
Tngok warna pink nie pun dah tergoda tau..
Campur plak ngan warna turquoise n kuning..woe..mmang mmbngkitkan suasana..
Cepat preoder..siapa yg cepat.dapat yg ready stock
Nak oder?? Wasap +6017-9345465
Xpun.. nak preoder@nak tahu harga??klick link nie je http://www.wasap.my/60179345465/SETBAKUL&TILAMBABY(mobile view)

movie review: A Separation

review filem a separation


urm..lama dah kan yuk x review movie nie..huhu..
last review...yuk review movie hunt for wilderpeople kan..
dah baca ke??

sorry lar...x smpat nak review movie..busy ckit..
movie dah tengok banyak...tapi review je blum lagi..

hari nie nak review filem a separation..
nie bukan filem hollywood..bukan jugak bollywood..n jauh sekali filem melayu kan,,haha.
nie filem dari iran...

actually yuk agak impress dengan filem iran nie...x sangka iran dapat menghasilkan filem yang begitu puitis n remarkable plot...
disebabkan movie nie..yuk dah jah jatuh cinta dengan karya asghar farhadi...
dia jugak pengarah all about elly...nnti yuk review filem tu ye,,
but today yuk nak review a seperation sbb bagi yuk filem separation lagi menarik dari all about elly..
but..both film are very great actually..
malas nak bebel panjang jom kita tenok synopsis movie nie,,

Rawatan untuk Penyakit Pedih Ulu Hati

rawatan ubat dan bukan ubat untuk pedih ulu hati

pedih ulu ,hati,acid reflux


sape kat cni pernah mengalami pedih ulu hati..angkat tangan..
mesti penglaman yang menakutkan..
kenapa??hnya orang yang pernah mengalami pedih ulu hati je memahami..

pedih ulu hati nie seperti rasa terbakar,pedih, dah panas pada bahagian dada atau perut.sebelum kita pergi ke rawatan pedih ulu hati meh yuk bagitahu sebab-sebab terjadinya pedih ulu hati dan bagaimana penyakit pedih ulu hati boleh berlaku.

[wajib baca: cirit-birit..apa yang patut anda lakukan]

punca terjadinya penyakit pedih ulu hati

Terdapat pelbagai punca penyebab kepada rasa pedih ulu hati, antaranya ialah: 
  • pengambilan makanan yang tidak teratur, 
  • pengambilan minuman yang mengandungi kafein dan bergas, 
  • pengambilan makanan pedas 
  • memakai pakaian atau tali pinggang yang terlalu ketat.
  •  tabiat merokok, 
  • tabiat berbaring selepas makan, 
  • berat badan berlebihan, 
  • kehamilan, 
  • tekanan (stress)
  • pengambilan beberapa jenis ubat-ubatan turut menyumbang kepada rasa pedih ulu hati seperti Asid Acetylsalicylic dan ubat penahan sakit. 
  • Terdapat juga beberapa jenis penyakit atau keadaan yang turut menyebabkan rasa pedih ulu hati, seperti Penyakit Refluks Gastroesofagus (Gastroesophageal Reflux Disease/GERD), penyakit Hiatal Hernia dan sakit jantung.

bagaimana pedih ulu hati boleh berlaku?


Design 79: set tilam & bakul bayi (reben)

set tilam dan bakul bayi

beli barang baby online,beli barang bayi,design, kekabu asli, reben, set bakul berpenutup, set bakul bersarung., set tilam, set tilam bayi, tilam kekabu,

Design baru datang lagi
Kali nie warna biru yg lembut..
Sesuai bg baby boy..
Walaupun warna lembut..design nie diserikan dengan corak kenderaan yg berwarna-warni..
Mcm2 ada..kereta ada....lori ada..
Kereta api pun ada...hihi
Cantik sgt2
So cpt oder skrang..sblum sold out..
Lagipun sy dah buat perubahan bg set tilam dan set bakul.

1)sarung set bakul boleh buka n basuh...jadi klau kotor jgn bimbang..sarung set bkul tu..uols boleh buka..basuh..n pasang balik kat bakul tu..hebat x??

2) bakul baju ada penutup...huhu
n yang paling penting..kesemua bakul ada reben
cantik nyer... 

3) sarung set bakul tu..ada jahitan quilt..so mmng lawa lar..jahitan pun kemas

manakala untuk set tilam.

Sakit Jantung atau Serangan jantung??

Apakah PENYAKIT JANTUNG ? apakah SERANGAN JANTUNG?


nie yuk nak tnya ckit..pernah x uols rasa penat atau ketat dada bila naik tangga? try cek kaki anda atas buku lali tu...ada bengkak tak? Jaga2 kut2 anda ada penyakit Jantung?

Apakah perbezaan Penyakit Jantung dgn Serangan Jantung?

A. nie yuk nak bagi tau bahawa Penyakit Jantung (Heart Disease) terjadi akibat  jantung anda tak dpt melaksanakan tugasnya dengan baik disebabkan oleh OTOT jantung yg lemah( RHF & LHF atau CCF dll.) atau sbb Congenital (ASD, VSD, PDA dll)

B. Serangan Jantung (Heart Attack) pula ialah sebuah keadaan yg menyebabkan jantung sama sekali tidak berfungsi. ia boleh Terjadi secara tiba-tiba dan ia dipanggil Gagal Jantung ( Heart Failure)....kita pun boleh INALILLAH !Kerana pembuluh-pembuluh darah yg mengalirkan darah ke otot-otot jantung tersebut tersumbat atau mengeras (arteriosclerosis) atau disebabkan oleh kearana lemak & kolesterol.

JANTUNG anugerah ALLAH yg unik. Di izin Allah ia Berdenyut TANPA HENTI sejak anda janin lagi. Di pam darah ke seluruh organ badan & dirinya dgn membawa OXYGEN & NUTRITION. Kemudian di ambil balik CARBON DIOXIDE & byproduk dr seluruh badan ke jantung kembali & terus ke Paru-paru anda.

[wajib baca: apakah tekanan darah tinggi @ hypertension?]

tanda-tanda anda menghidap PENYAKIT JANTUNG


perlukah berpantang selepas bersalin?

berpantang selepas bersalin..perlu ke??atau ia sekadar amalan tradisional?


perlukah berpantang selepas bersalin?


dalam masyarakat melayu  BERPANTANG lepas bersalin jadi amalan turun temurun.
Waktu berpantang yang yuk selalu dengar ialah 6 minggu/42 hari saja.tapi.. Ada juga yang pantang sampai 100 hari...kesian le kat husband uols..mesti pening kepala dok handle anak2...haha..


MENGAPA kita perlu BERPANTANG selepas bersalin dan kaitan dari segi perubatan?


A. Sebenarnya waktu berpantang ni nak Kasi chan/ruang utk ibu pulih sepenuhnya dari penat lelah 9 bulan kehamilan & trauma masa bersalin.

B.Ni lah tempoh anda digelar ibu dgn tanggungjawap baru & perlu tumpu perhatian kpd anak yg dilahirkan...masa ni le Si Abang terasa jealous sbb ditepi2kan...hihihi!..rasa "LOST SOMEONE HE REALLY LOVE!"


[wajib baca: kelebihan air kelapa kepada ibu mengandung]

C.Tempoh untuk fungsi system PERANAKAN pulih ke asal lagi steady. sbb tu dlm tempoh berpantang ni org tua2 kita TAK benar aktiviti Sex....sabar uols, JANGAN GELOJOH tau!!

 Cara berpantang mengikut amalan tradisional & kedoktoran. 

nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...