Resepi: sup cendawan | YUK'S TROVE

nuffnag

SALES

Resepi: sup cendawan

homemade mushroom soup


hujan2 nie...sedap nyer klau dapat makan sup cendawan..
cicah plak dengan roti bawang..urm...sedap wei...
tiba2 teringat plak mushroom soup kat domino pizza dan pizza hut...
huhu,,camne nie....lapar lar plak..tular cerita lagi pasal sup cendawan..
nak g beli kat domono malas plak..n  mahal..haha..
dah lar ckit kan...yuk mana ckup klau ckit2 nie...hihi..

nak guna mushroom soup yang instant tu..x sedap wei..
x menepati citarasa yuk...x leh nak masuk tekak..
camne nie..jawapanya nyer..tepaksa lar masak sendiri kan..
masak sendiri baru puas hati..sedap.n yang paling penting..banyak..haha..

sape cakap buat sup cendawan ssah...senang je...
nak ngan xnak je....
bahan2 pun senang je..g cari je kat pasar..belambak..
jom yuk ajar homemade mushroom soup yang sangat senang.
resepi sup cendawan homemade(sumber: says.com)

bahan-bahan
  • cendawan 200g
  • 2 cawan stok ayam
  • setengah cawan krim
  • 2 sudu besar mentega
  • 1 biji bawang holland
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 sudu besar tepung gandum
  • 1 sudu besar daun thyme
  • lada hitam
  • sedikit garam
cara-cara untuk membuat sup cendawan
  1. cairkan mentega dan masakkan cendawan yang telah di potong bersama sedikit garam lebih kurang dalam 10 min
  2. selapas itu masukkan bawang holland,bawang putih dan thyme.masak lagi lebih kurang 5 min
  3. masukkan 1 sudu besar tepung gandum dan kacau selama 2 min
  4. then,masukkan stock ayam,biarka sup merenen selama 15 min
  5. selepas sup sejuk..blenkan sup tersebut sehingga halus
  6. masukkan balik sup kedalam periuk dan masukkan krim
  7. masukkan sedikit garam dan lada hitam..
  8. selepas tu ape tunggu lagi..makan lar...
jom kita tengok video cara-cara untuk membuat sup cendawan,,


INFO PENTING:


4 comments:

  1. sup cendawan yang nampak menarik...makan cicah roti sedap tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul tu sis..cicah garlic bread..huh..sedap

      Delete
  2. Replies
    1. ye sis..wajib cuba..lagipun senang je nie.

      Delete

nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...