Resepi: teh bunga kekwa @ chrysanthemum | YUK'S TROVE

nuffnag

SALES

Resepi: teh bunga kekwa @ chrysanthemum

Resepi teh bunga kekwa @ chrysanthemum yang sangat senang

teh bunga merupakan air favourite aku nie...selepas triple-t
selalu beli yg dalam kotak tu,,
tp sekarang dah blajar buat  sendiri..hihi..sbb buat sendir lagi fresh n bnyak..
baru puas minum..
teh bunga kekwa..sedap minum ketika cuaca panas..sbb ia dpt menyejukkan badan..
sekarang kan bulan ramadhan..sesuai jgak minum teh nie time berbuka..
mesti rasa sejuk n segar badan uols..

klau pergi bazar ramadhan..mesti bnyak org jual air teh bunga nie..
tapi...mahal..n dpt ckit je..xpuas minum...
sbb tu sy beljar buat  semdiri teh nie..

rupanya senang je nak buat air teh bunga nie...
so..hari nie saya nak share ngan uols resepi teh bunga kekwa@ chrysanthemum .
lpas nie x yah beli,,,boleh buat sendiri...huhu..jimat..



bahan-bahan untuk resepi teh bunga

  1. bunga kekwa(rujuk pic kat bawah)
  2. gula @ gula batu
  3. air

cara-cara untuk membuat teh bunga

  1. ambik bunga kekwa dan rendam dalam air panas @ rebus
  2. masukkan gula batu.kalau nak manis..masuk lebih.klau nak jaga kesihatan.masukkan ckit.
  3. siap..boleh ,minum ketika panas atau sejuk.klau aku suka sejuk.letak ice..urr..sedap...

 tips untk membuat teh bunga

  • bunga kekwa untuk buat teh nie..uols boleh beli kat kedai herba cina.konfirm ada sbb org cina suka minum teh bunga untuk sejukkan badan
  • gunakkan gula batu sebab rasa air teh bunga akan jadi lebih sedap.aku pun x tau kenapa sbb aroma gula batu kot,,hihi.
  • segengam bunga kekwa rendam dalam air panas(500-600ml).klau nak rebus..rebus sekejap je lpas mendidih terus padam api,nie tauke kedai cina yg ajar aku.sbb dia pelik kot melayu g beli bunga kekwa..haha..
  • tauke tu ckp lg..ltak sikit je gula.sbb x elok untuk kesihatan..tapi aku letak bnyak gak..sbb rasa dia lagi sedap klau manis.rasa sebijik cam dalam teh yg dalam kotak tu.klau akur rasa nak healthy ckit.aku letak ckit je gula.minum suam2 bgus untuk penghadaman..
  • sesetengah org letak pewarna sbb nak bg cantik warna.nie klau penjual selalu letak.tapi aku xletak sbb pewarna x bagus untuk kesihatan.minum je gtu..

hasil daripada resepi teh bunga kekwa@ chrysanthemum 

mesti uols nak tahu kan...apekah hasilnya...meh sy belanja pic ckit..

resepi teh bunga kekwa @ chrysanthemum
x letak pewarna pun warna dia dah cantik kan..


resepi teh bunga kekwa @ chrysanthemum
nie minum suam2 bagus untuk penghadaman.minum sekali ngan bunga untuk awet muda


resepi teh bunga kekwa @ chrysanthemum
yg bunga kering kat bawah tu,,tular bunga kekwa.beli kat kedai herba cina ye,,

senangkan resepi nie..x sampai 20 min dah ciap.semua resepi saya senang2 je..hihi..
selamat mencuba.....
sape kat cni suka mnum teh bunga kekwa @ chrysanthemum??

[JANGAN BACA]

No comments:

Post a Comment

nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...